Beeldbellen: oplossingen

Of beeldbellen goed werkt is afhankelijk van een aantal factoren. Hieronder vind je de meestvoorkomende problemen.

Voorbereiding beeldbellen

Door gebruik te maken van de juiste browser en deze regelmatig te updaten voorkom je een hoop problemen. Wij raden Google Chrome of Microsoft Edge aan. Je kunt zien of er een update beschikbaar is door te klikken op de drie puntjes rechts bovenin. Als hier niks over een update staat, ben je helemaal up-to-date!

Instellingen testen

Voordat je een beeldbelgesprek in gaat heb je de mogelijkheid om instellingen te testen. In de uitnodigings- of bevestigingsmail die je hebt ontvangen staat een link naar een hardwaretest waarmee je de instellingen van jouw camera en microfoon kunt testen. Of klik op onderstaande afbeelding om de test te starten.

Een schermafbeelding van de startpagina van de hardwaretest voor beeldbellen. Hiermee kun je testen of jouw camera en microfoon geschikt zijn. Er is een blauwe knop met de tekst Start de test.

Geen beeld en/of geen geluid

Klik op Toestaan om jouw browser toestemming te geven om gebruik te maken van je microfoon en camera.

Een schermafbeelding van de melding die je krijgt in de browser als een applicatie gebruik wil maken van de camera en microfoon. 

Als je geen toegang hebt verleent of als de browser geen toegang krijgt verschijnt deze melding:

De melding die je krijgt als de toegang tot de camera of microfoon is geweigerd.

Als je wel toegang hebt verleent maar toch deze melding blijft zien, of een volledig wit scherm kan het een van de volgende oorzaken zijn:

  • Je webcam is al in gebruik in een ander programma. Sluit daarom alle andere programma's die gebruik maken van je webcam.
  • Een anti-virus of ander programma blokkeert de toegang. Dit kun je controleren in de instellingen van deze programma's.
  • De camera zelf heeft een probleem. Dit kun je controleren door de camera te testen in de camera app van jouw apparaat.

Netwerk

Wanneer er geen stabiele netwerk verbinding is wordt data vertraagd verstuurt en kan dat resulteren in beeld dat achterloopt op geluid of haperend beeld.
Doe de speedtest:
    • Ga naar de website https://weseedo.speedtestcustom.com/ en klik op de button 'go'
    • Bekijk de volgend waardes, als deze lager zijn dan de ondergrens dan kan dat resulteren in een slechte verbinding.
      • PING ms: als deze waarde hoger ligt dan 50 ms dan kan dat resulteren in haperend beeld en geluid of beeld en geluid dat niet synchroon loopt.
      • Download Mbps: de minimale waarde is 2 Mbps. Hoe hoger deze waarde hoe beter uw verbinding is.
      • Upload Mbps: de minimale waarde is 2 Mbps. Hoe hoger deze waarde hoe beter uw verbinding is.
Als meerdere mensen tegelijk van het WiFi netwerk gebruikmaken kan dat ook invloed hebben op de verbinding. Schakel daarom zoveel mogelijk niet gebruikte apparaten uit die aan dit netwerk verbonden zijn. Dan blijft er meer bandbreedte voor uw verbinding over.

Meer lezen over beeldbellen via ons platform?

Het antwoord op jouw vraag niet gevonden?

Klik op de blauwe Support knop om contact met ons op te nemen of stuur ons een mail via info@therapieland.nl of info@gezondeboel.nl
Je kunt ons natuurlijk ook telefonisch bereiken, op werkdagen tussen 9.00 en 17.00u via 020-7712848 voor Therapieland of via 020-8545108 voor Gezondeboel.