Beeldbeloplossingen

Voorbereiding beeldbellen

Door gebruik te maken van de juiste browser en deze regelmatig te updaten voorkom je een hoop problemen. Wij raden Google Chrome of Microsoft Edge aan. Je kunt zien of er een update beschikbaar is door te klikken op de drie puntjes rechts bovenin. Als hier niks over een update staat, ben je helemaal up-to-date!

Instellingen in de wachtkamer

Voordat je een beeldbelgesprek in gaat heb je de mogelijkheid om instellingen te testen in de wachtkamer. Controleer of je jezelf ziet en of er een blauwe balk beweegt op het moment dat je praat.

  1. Als je geen beeld hebt kun je hier een andere camera selecteren.
  2. Als er geen blauwe balk beweegt selecteer dan een andere microfoon.

Geen beeld en/of geen geluid

Klik op Toestaan om jouw browser toestemming te geven om gebruik te maken van je microfoon en camera.

 

Als je geen toegang hebt verleent of als de browser geen toegang krijgt verschijnt deze melding:

Als je wel toegang hebt verleent maar toch deze melding blijft zien, of een volledig wit scherm kan het een van de volgende oorzaken zijn:

  • Je webcam is al in gebruik in een ander programma. Dit is op Windows vaak niet mogelijk. Sluit daarom alle andere programma's die gebruik maken van je webcam.
  • Je besturingsysteem blokkeert de toegang: Windows, MacOS
  • Een anti-virus of browserextensie blokkeert de toegang.

Haperend of schokkerig beeld

De kwaliteit van het beeldbelgesprek is afhankelijk van veel factoren. Door ervoor te zorgen dat alles aan jouw kant klopt voorkom je vervelende verassingen. Zorg voor een stabiele internet verbinding, gebruik een internetkabel indien je deze hebt. En zorg ervoor dat zowel je browser als je computer of laptop (besturingssysteem) volledig up-to-date zijn!

Kies voor 5Ghz als zowel 2.4Ghz en 5Ghz WiFi netwerken beschikbaar zijn. Let op: 5Ghz is niet hetzelfde als 5G voor mobiele netwerken. 

Gebruik deze test om vast te stellen of je voldoende bandbreedte hebt om een stabiele beeldbelverbinding te kunnen waarborgen. Om goed te kunnen beeldbellen moet je minimaal 10mb/s up- en download snelheid hebben, maximaal 300ms Ping en niet meer dan 50ms Jitter. Als je niet aan deze voorwaarden kan voldoen is er een grote kans dat het beeldbellen niet soepel verloopt.

Zwart of wit scherm

Een aantal programma's die bedoeld zijn om veilig te internetten blokkeren je camera, tenzij je Therapieland als veilig markeert of 'whitelist'. Als je gebruik maakt van een anti-virus of anti-spyware programma dan raden we je aan om te controleren of deze je camera blokkeert. Deze zal vaak onder de "Privacy" instellingen te vinden zijn. Als je op een beveiligde verbinding zit of gebruik maakt van een proxy of VPN kan je in dit artikel terugvinden welke poorten en adressen moeten worden toegestaan.

Ben je een professional en wil je meer uitleg?

Klik hier om de volledige handleiding voor professionals te lezen.

Gewijzigd op:Vr, 13 Mei, 2022 at 2:55 PM

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.